En forsvarstale for humanistisk konfirmasjon.

Jeg husker (såvidt?) når jeg var ungdom, når jeg var 13 år, og skulle ta valget. Det var egentlig ikke noe valg, alle i klassen skulle det. Konfirmere seg. De skulle til presten, lære bibelvers etter bibelvers, sånn at de til slutt kunne bevise hvor gode kristne de var. Sånn skulle foreldrene bli stolte.

Jeg derimot, den eneste i klassen som hadde valgt livssyn istedenfor kristendom, skjønte ikke mye av det der. Hvorfor skulle jeg lære bibelen? Vers utenat? Hva var poenget med det?
Nei, hele kroppen min stritta imot.
Det høres jo bare teit ut!
Men alle gjorde det, tanken på å ikke konfirmere seg falt meg ikke inn. Men heldigvis, jeg husker ikke om det var min mor eller far som sa det, men de er begge human-etikere (på tross av det har jeg meldt meg ut av stats/svindlerkirka to ganger) foreslo human-etisk konfirmasjon. Ante ikke hva det var, men, alt unntatt den derre teite kristendommen!
Så jeg gikk til konfirmasjonsundervisning, og den ga meg mye. Blant annet var den årsaken til at jeg brukte kondom når jeg for første gang hadde sex, og den satte igang huet mitt. Den erstatta mye av det som norsk skole mangla om puberteten. Istedenfor en usikker lærer som sto og.. forklarte at de to runde tingene under penis produserer sæd, fikk jeg en forklaring på ting som, hvordan få på den gummien, hvorfor, hvordan forholde meg til jenta, hvorfor var det viktig at hun og var med på morroa, hva var det hun var ute etter? For en forvirra 14-åring var dette gull verdt!
På toppen av alt, fikk jeg masse religionskritisk og samfunnskritisk gods, som strengt tatt var veldig lite radikalt, inn i huet.
Det har formet meg som person.

Jeg var tidligere medlem av noe som heter hedningsamfunnet. Jeg vet ikke hedningsamfunnets offisielle linje på dette, men jeg ser støtt og stadig, ikke bare enkeltpersoner, men også styremedlemmer der inne uttale seg om borgerlig konfirmasjon. Denne oppsiktsvekkende og nyttige erfaringen for meg, den ønsker de å fjerne, fordi den «tilfeldigvis» heter konfirmasjon, og de skjønner ikke helt dette med overgangsritualer og sånt, så de vil bare fjerne den. De overser totalt at omtrent alle, både religiøse og ikke-religiøse livssyn der ute har den. Det handler ikke om kristen/ikke-kristen.

Kjære venner, også de av dere som fortsatt er med i DNH:
Puberteten er en periode med stor forvirring, en overgangsfase, en inngang til en ny epoke i livet. De fleste av oss har behov, både for ny kunnskap, veiledning for å komme igjennom denne. Vi trenger også en fest, det at noen setter en strek, skriver et punktum, og sier, etter dette er du en ny person, det er utrolig nyttig. La ungdommene få denne lærdommen, og la ungdommene feire overgangsfasen!

Med dette så erklærer jeg min støtte til Human-Etisk sin borgerlige konfirmasjon. Måtte den fortsette i fremtiden, og gi mange gleden av å gå over fra barn til… en annen verden!

Legg igjen en kommentar

