Om å tråkke på minnet av en liten dame, med stor personlighet.

Jeg husker første gang jeg møtte henne, Shilan. Jeg sendte ut en epost på en epostliste som vi begge var på, jeg skulle til Bergen og trengte et sted å overnatte. Det var en person som svarte veldig kjapt, hun tilbød seg å låne ut leiligheten sin hele helga, mens jeg og ei venninne skulle være i Bergen. Hun selv hadde jo andre steder å sove i mellomtida.

Denne personen var Shilan. Og jeg synes det forteller mye om hennes gjestmildthet, hvordan hun gjerne ville hjelpe til, hvordan hun delte med oss andre, om en utrolig gjestfrihet. Det sier mye om en person! Jeg husker hvordan hun insisterte på å invitere oss begge på middag, vi måtte komme, noe annet ble ikke akseptert!

231

Jeg møtte henne igjen flere ganger. Jeg husker jeg var på besøk hos henne, og hver gang hadde hun mye å gjøre. Enten det var et møte som skulle organiseres, noe som skulle skrives, noe som måtte gjøres. Hun var en ildsjel, med masse pågangsmot. Det var to ting jeg husker hun virkelig brente for å arbeide mot, og hun omtalte begge som svært hemmende. Det var mansjåvinismen hos en del innvandrere, særlig hos mange kurdere, og rasistene, den norske fremmedfiendtligheten.

På Brodins prateboble, et diskusjonsforum på facebook, samles veldig mange forskjellige meninger, og forumet er administrert løst. Derfor kan en del drøye innlegg bli stående der inne. I dag opplevde jeg en person med navn Mona-Lisa Solheim kom inn dit for å bruke Shilan sin død til å sverte antirasister. Hun gikk langt i å antyde at vi antirasister var skyld i hennes død, at vi antirasister benekta og forhindra bekjempingen av den kurdiske mansjåvinismen som Solheim alt hadde konkludert med at var det som drepte Shilan. Her er konsekvensene av antirasisters forsvar for muhammedanerne. Ja, hun brukte det ordet.

Muhammedanere.

Og hun fortsatte, og skrev 25-30 innlegg der hun anklaga antirasister, og der hun brukte Shilan som et slags bevis på hvorfor vi antirasister er på jordet. Det var mange av oss som reagerte sterkt, og vi påpekte fort hvor respektløs Solheim var med denne oppførselen. Vi påpekte og hvordan Shilan selv var antirasist, og at hun anså rasister som Solheim som et like stort problem som den kurdiske mansjåvinismen.

Heldigvis grep en administrator inn og fjerna tråden etter rundt 10 minutter, blant annet fordi jeg tagget alle administratorene i den omtalte hattråden. Men måten denne personen allerede hadde holdt på, det sier mye om hvordan enkelte antimuslimske rasister utnytter enhver situasjon for å fremme sitt hat.1369147234Shorsh680-280x154

Shilan var en veldig stor person for sin høyde, og fortjener respekt! Og dersom man har «noen som helst» respekt for hva Shilan sto og jobbet for, bør slike personer, som Solheim, passe kjeften sin så inni hælvete!

 

One thought on “Om å tråkke på minnet av en liten dame, med stor personlighet.

Legg igjen en kommentar

